Thaharah Ialah
THAHARAH( BERSUCI )
PENGERTIAN THAHARAH (BERSUCI )
Thaharah atau bersuci ialah menghilangkan hadas dan najis dari badan, pakaian dan kawasan semoga sanggup menunaikan ibadat khususnya ibadat solat.
Bersuci itu ialah sesuatu yang wajib di dalam pemikiran islam.Tanpa bersuci ibadat tidak diterima.Di antara cara bersuci ialah wuduk , mandi dan membersihkan najis dari tubuh dan pakaian.
JENIS-JENIS BERSUCI
1- Menyucikan tubuh dari hadas kecil
Iaitu menyucikan tubuh daripada hadas kecil dengan berwuduk atau bertayammum. Orang yang berhadas kecil diharamkam mengerjakan solat atau menyentuh al-Quran.
2. Menyucikan tubuh dari hadas besar
Orang yang berjunub atau berhadas besar hendaklah membersihkan dirinya dengan mandi.Mereka yang berhadas besar ialah mereka yang melaksanakan persetubuhan ,orang yang haid dan nifas. Orang yang berhadas besar juga diharamkan mengerjakan solat,puasa,haji,duduk di dalam masjid,menyentuh dan membaca al-Quran.
3. Istinja’
Menghilangkan kotoran samada najis kecil (kencing) atau najis besar(tahi) dari kawasan keluarnya dengan sesuatu yang higienis menyerupai air,kertas,batu,tisu dan sebagainya sehingga najis itu bersih. Istinja’ itu mestilah menghilangkan najis,baunya dan rasanya.
Cara-cara beristinja’
1. Istinja’ itu mestilah 3 kali ulang,kalau masih belum suci boleh di ulangi lagi sehingga bersih.
2. Alat dibentuk istinja’ itu mestilah sanggup membersihkan kawasan najis yang keluar.
3. Sekiranya watu mestilah diambil sekurang-kurangnya 3 biji .
JENIS-JENIS AIR
1. Ai Mutlak ( Air yang suci lagi menyucikan )
Air ini boleh dipakai untuk minum,mandi dan berwuduk dan boleh juga dipakai untuk membasuh.contoh air mutlak ialah air telaga,air sungai,air hujan,air mata air,air maritim dan sebagainya,
2. Air Musta’mal (Air yang telah dipakai )
Air yang suci tetapi tidak boleh menyucikan Iaitu air yang telah berubah salah satu sifatnya,contoh menyerupai air kopi,air teh dan sebagainya.Termasuk juga dalam golongan ini air yang kurang dari dua kolah iaitu air yang sudah dipakai untuk berwuduk atau menghilangkan najis.
3. Air Mutannajis ( Air yang kotor)
Air yang najis iaitu air yang sudah berubah semua sifatnya samada warna,rasa atau baunya dan bercampur dengan najis.
4. Air Musyammas (air yang berjemur pada matahari)
Ialah air yang makruh untuk dipakai iaitulah air yang terjemur pada terik matahari dalam bekas selain bekas daripada emas atau perak.Air ini makruh dipakai untuk tubuh tetapi boleh dipakai untuk membasuh pakaian.
JENIS – JENIS NAJIS
1. Najis Mughallazah (najis berat)
Ialah najis yang berat iaitu najis anjing dan babi.Cara mencuci barang –barang yang terkena najis ini ialah dengan menyamak iaitulah membasuh dengan air sebanyak 7 kali.Basuhan pertama hendaklah dengan air bercampur dengan tanah.
2. Najis mukhaffafah (najis ringan)
Iaitu najis yang ringan menyerupai kencing bayi yang berusia 2 tahun kebawahyang hanya minum susu ibunya saja.Cara menyucinya ialah dengan merenjis air di kawasan terkena kencing itu.
3. Najis Mutawassitah (najis pertengahan)
Iaitu najis pertengahan .Termasuk dalam kumpulan ini ialah air kencing ,tahi, darah,nanah,muntah,air mazi (iaitu air putih jernih yang keluar dari kemaluan saat nafsu berahi meningkat),wadi (iaitu air putih jernih yang keluar dari kemaluan setelah buang air kecil saat kerja berat),arak dan susu hewan yang tidak boleh dimakan.Cara menyucinya ialah cuci dengan air higienis hingga hilang baunya,rasanya,dan warnanya.Jika sudah dibasuh berulang-ulang kali tetapi baud an warnanya tidak juga hilang ialah dimaafkan.
WUDUK
Pengertian wuduk
Wuduk berdasarkan bahasa ertinya higienis dan indah.Menurut syarak ertinya membersihkan aggota wuduk untuk menghilangkan hadas kecil.Bagi orang yang hendak menunaikan solat wajiblah baginya berwuduk dahulu kerana berwuduk ialah syarat sahnya solat.
Fardu Wuduk
Fardu Wuduk ada enam perkara
Pertama : Niat.
Iaitulah berniat dalam hati saat membasuh sebahagian muka.membaca lafaz ialah sunat.ucapan niat:
نويت رفع الحدث الاصغر لله تعالى
“ Sahaja saya berwuduk bagi mengangkat hadas yang kecil kerana Allah Taala”
Kedua : Membasuh muka
Iaitu membasuh dari sekeliling kawasan tumbuhnya rambut kepala hinggga ke bawah dagu dan dari indera pendengaran kanan hingga ke indera pendengaran kiri.
Ketiga : Membasuh kedua tangan hingga kesiku dimulai dengan ajun lalu tangan kiri.
Keempat : Membasuh atau menyapu sebahagian dari kepala. Sekurang-kurangnya membasahkan 3 helai rambut dikepala.
Kelima : Membasuh kedua kaki hingga ke buku lali dimulai dari kaki kaki lalu kaki kiri.
Keenam : Tertib iaitu melaksanakan wuduk mengikut turutan dan berturut-turut.
SYARAT-SYARAT WUDUK
1. Beragama ilslam
2. Mumaiyiz iaitu seseorang yang telah sanggup membezakan antara yang higienis dengan yang kotor.
3. Suci dari haid dan nifas
4. Dengan air yang suci lagi menyucikan
5. Tidak ada sesuatu yang sanggup menghalang air hingga kekulit (anggota wuduk) menyerupai getah,minyak dan sebagainya.
6. Mengetahui yang mana wajib dan yang mana sunat
SUNAT-SUNAT WUDUK
1. Membaca Bismillah
2. Membasuh kedua tangan sehingga ke pergelangan tangan
3. Berkumur-kumur
4. Memasukkan air kehidung
5. Menyapu seluruh kepala
6. Menyapu air kedua-dua indera pendengaran luar dan dalam
7. membasuh tiap-tiap anggota wuduk tiga kali
8. Tidak bercakap-cakap saat berwuduk
9. Bersugi
10. Membaca doa selepas berwuduk
PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN WUDUK
1. Keluar sesuatu dari dua jalan iaitu qubul dan dubur menyerupai kentut,kencing dsbnya.
2. Hilang ingatan dengan alasannya ialah abnormal atau pitam atau tidur yang tidak tetap kedudukannya
3. Bersentuh kulit antara lelaki dan wanita yang bukan muhrimnya.
4. menyentuh kemaluan dengan tapak tangan ataau perut anak jari.samada kemaluan sendiri atau orang lain.
TAYAMMUM
Tayammum ialah menyapu tanah dan kedua tangan hingga ke siku dengan beberapa syarat tertentu .Tayammun ialah sebagai ganti wuduk atau mandi wajib khususnya bagi mereka yang tidak boleh memakai air kerana sebab-sebab tertentu iaitu:
1. Uzur kerana sakit yang tidak boleh terkena air
2. Tiada air atau ada air yang cukup untuk minum sahaja.
Syarat-syarat tayammum
1. Masuk waktu solat sedangkan air tidak ada,
2. Tidak ada air walaupun sudah berusaha mencarinya.
3. Tanah suci dan berdebu
4. Menghilangkan najis dari badannya dengan beristinja’ sebelum bertayammum.
Rukun Tayammum
1. Berniat untuk bertayammum
نويت التيمم لاستباحة فرض الصلاة
“ Sahaja saya tayammum kerana mengharuskan fardu solat”
2. Menekankan kedua tapak tangan ke atas bedu yang suci.
3. Menyapu muka dengan tebu tadi.
4. Menekan kedua tapak tangan ke atas abu sekali lagi lalu menyapu dua tapak tangan hingga kesiku.
5. Tertib
Sunat Tayammum
1. Membaca Basmalah
2. Mengadap kiblat
3. Mendahului menyapu anggota kanan
4. Mengejakan dengan berturut-berturut
Perkara yang membatalkan Tayammum
1. Semua masalah yang membatalkan wuduk
2. Mendapatkan air sebelum memulakan solat(bagi orang yang tidak uzur)
3. Apabila orang yang uzur boleh memakai air.
Tayammum ialah menyapu tanah dan kedua tangan hingga ke siku dengan beberapa syarat tertentu .Tayammun ialah sebagai ganti wuduk atau mandi wajib khususnya bagi mereka yang tidak boleh memakai air kerana sebab-sebab tertentu iaitu:
1. Uzur kerana sakit yang tidak boleh terkena air
2. Tiada air atau ada air yang cukup untuk minum sahaja.
Syarat-syarat tayammum
1. Masuk waktu solat sedangkan air tidak ada,
2. Tidak ada air walaupun sudah berusaha mencarinya.
3. Tanah suci dan berdebu
4. Menghilangkan najis dari badannya dengan beristinja’ sebelum bertayammum.
Rukun Tayammum
1. Berniat untuk bertayammum
نويت التيمم لاستباحة فرض الصلاة
“ Sahaja saya tayammum kerana mengharuskan fardu solat”
2. Menekankan kedua tapak tangan ke atas bedu yang suci.
3. Menyapu muka dengan tebu tadi.
4. Menekan kedua tapak tangan ke atas abu sekali lagi lalu menyapu dua tapak tangan hingga kesiku.
5. Tertib
Sunat Tayammum
1. Membaca Basmalah
2. Mengadap kiblat
3. Mendahului menyapu anggota kanan
4. Mengejakan dengan berturut-berturut
Perkara yang membatalkan Tayammum
1. Semua masalah yang membatalkan wuduk
2. Mendapatkan air sebelum memulakan solat(bagi orang yang tidak uzur)
3. Apabila orang yang uzur boleh memakai air.
MANDI WAJIB ATAU MANDI JUNUB
Mandi wajib ialah mandi yang wajib dilakukan bagi mengangkat hadas yang besar setelah berlaku salah satu daripada sebab-sebab yang menyebabkan wajibnya mandi wajib menyerupai bersetubuh.
Sebab-sebab wajib mandi
1. Melakukan persetubuhan iaitu memasukkan kepala hasafah ke dalam faraj meskipun tidak keluar air mani.
2. Keluar air mani walaupun tidak bersetubuh
3. Mati kecuali mati syahid
4. Suci daripada Haid.apabila seseorang wanita telah suci daripada haidnya maka wajiblah beliau mandi dengan segera.
5. Suci dari darah nifas iaitu darah yang keluar setelah melahirkan anak.
6. Wiladah iaitu melahirkan anak
Rukun Mandi Wajib
1. Niat iaitu dengan lafaz niatnya:
نويت رفع الحدث الاكبر لله تعالى
“Sahaja saya mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”
2. Menghilangkan semua najis daripada anggota badan.
3. Meratakan air ke seluruh badan
Sunat-sunat mandi wajib
1. Membaca bismillah.
2. Mencuci faraj dan dubur dengan air bersih
3. Kalau ada najis ditubuh tubuh hendaklah dibersihkan terlebih dahulu.
4. Sunat berwuduk
5. Menjirus air kebadan dimulakan dari sebelah kanan.
Perkara yang dihentikan bagi orang yang berhadas besar.
1. Mengerjakan solat,termasuk juga sujud syukur,sujud tilawah,membaca khutbah jumaat.
2. Melakukan tawaf di Baitullah.
3. Menyentuh dan membaca al-Quran
4. Berhenti di dalam masjid atau berulang-alik di dalamnya.
5. Berpuasa dan sebagainya.
0 Response to "Thaharah Ialah"
Posting Komentar